Friluftlivstur

Hey Bloggen!

Det første vi gjorde da vi kom ud til shelteret var at sætte os nogle fælles mål, som vi ville opnå i løbet af vores friluftstur.  Vi fandt frem til disse mål:

  • Min. 24 timer ude

  • Afprøvning af diverse tilberedningsteknikker 

  • Afprøve egne grænser


Genstande vi havde med på turen:













Undervejs skrev vi ned, de aktiviteter vi gik igennem i løbet af turen:
  • Fragte tingene hen til shelter

  • Hente drikkevand

  • Klargøre sovepladser m.m

  • Snobrød/boller med pølse

  • Tur ned til vandet (bade)

  • Fange rejer, krabber, fisk og søstjerner Man så nogle nye sider af hinanden, samt lærte om hinandens grænser. Både under madlavningen og diverse aktiviteter skulle man samarbejde både sprogligt og fysisk. For eksempel da vi var ude ved vandet og fangede krabber, rejer og fisk, der skulle man bruge kommunikation i forhold til hvor og hvordan man kunne fange noget. Det fysiske samarbejde kom på banen da vi fangede rejerne, der var vi fælles om at tage rejerne ud af nettet, men også da vi fangede krabber, der skulle vi samarbejde om hvordan man holder en krabbe, samt hjælpe hinanden med at finde krabber i tanget osv. Vi var meget interesserede i krabbens udvikling, grunden til dette var at vi fandt krabber i flere størrelser, men også krabber, der var i hver deres udviklingsstadie. Vi fandt bl.a. krabber, der føltes helt bløde, fordi de var ved at skifte deres skjold, men vi fandt også krabber, der lige var begyndt at skifte skjold og derfor var både bløde og hårde på skjoldet.











      Her kan man bruge vidensdimensionen Man kunne med ens målgruppe undersøge de forskellige              dyr man har fanget og undersøge viden om dem samt have en dialog omkring det. 
     Undersøge naturen for planter samt bruge dem til forskellige formål.


  • Tilbered rejer + snacks









  • Spille UNO 

  • Pasta/gryderet Da vi lavede vores pastaret, kommunikerede vi om hvem der gjorde hvad, og her delte vi opgaverne op, så en var i gang med at skære løg og pølser ud, en anden fandt tingene frem og den sidste begyndte på bålet. Også her skulle man hjælpe hinanden med ting som, at røre rundt i gryden, hælde ingredienser i gryden, styre bålstedet og fylde brænde på bålet.











        Her kan bruge den æstetiske dimension hvor vi snakker om at være selvforsynende med brug af            naturen, fx. snakke om hvad der er i nærområdet man kan plukke og spise (Brændenælder,                    burresnerre, skvalderkål, mælkebøtter)

  • Afslapning og hygge

  • Opvask

  • Snittet pinde til skumfidusser 

  • Lavet skumfidusser

  • Pandekager

  • Popcorn

  • Spillet spil

  • Hygget om bålet m. Spil

  • Sove i shelter 

  • Optænding af bål

  • Fladbrød m smør og chokolade 

  • Pandekager med chokoladeknapper

  • Oprydning af shelter

  • Så går turen hjem


















    Sociale momenter: At lytte til hinanden, lære af hinanden, finde fælles løsninger + fortolkninger, fordele arbejdsopgaver og at kommunikere. (Tordssen, B. 2006, S. 9)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

10 planter fra biotop

Udviklingsprojekt del 2

Bushcraft