Udviklingsprojekt del 2
Hey bloggen! Dette er vores del 2 af vores udviklingsprojekt. :D
Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I anvender til udvikling af den pædagogiske praksis anvend litteratur til at underbygge jeres redegørelse.
De metoder, vi har valgt at benytte er disse, som har en relevant i vores opgave, blandt andet:
- Patrick Grahn
- Naturdannelsens 5 elementer
- Naturvidenskablige kompetencer
- Undersøgelse om hvor meget tid børn tilbringer i naturen
Patrick Grahn
Omkring Patrick Grahn, da han har sammen med 4 andre lavet en undersøgelse på 2 børnehaver. De to børnehaver, der er tale om er Børnehaven Lekatten og om Børnehaven Statarlägen. I deres undersøgelse har de haft meget fokus på leg, kreativitet, motorik, koncentration og sundhedstilstand. Ift. koncentration er der i de fleste tilfælde meget stor forskel på Lekatten som er en trationel børnehave, og så Statarlägen som er en naturbørnehave.
Naturdannelsens 5 elementer
I rapporten Børns natur dannelse står der: “hvor samspil mellem fem forskellige elementer gradvist klæder børn på til fremtidig stillingtagen og handling i forhold til naturen.” (Citeret i Hartmeyer & Præstholm, 2021, s. 31) Derfor er det vigtigt at institutionen er med til at udvikle børnene, indenfor naturdannelse.
Erfaringbaserede, kropslig og fysisk interaktion med natur, fx at overnatte i skoven, svømme i havet og hulebyggeri. (Bilag 1)
Kognitive, viden og holdninger, fx forståelse af naturfænomener og kendskab til arter. (iBid)
Naturvidenskablige kompetencer
Omkring naturvidenskablige kompetencer, for når man undersøger de forskellige punkter kan man spotte, at de passer godt ind i vores opgave.
- Kommunikative færdigheder, er en sproglig færdighed. (Ejbye-Ernst, & Stokholm, 2015, S. 184-203)
- Forskelle og ligheder, hvor det er om at det ikke altid er nemt at kunne kategorisere de forskellige dyrarter og planter. Det er så her, at børnene får et indblik i systemerne og systematikken. (iBid)
- Forholde sig eksperimenterende, som er om at børn udforsker med deres egne kroppe og deres forskellige sanser i naturen - det sker hele tiden + de stiller HV-spørgsmål. (iBid)
Jeres undersøgelsesspørgsmål er det centrale omdrejningspunkt – I skal besvare dette via jeres analyse af jeres indsamlede empiri + Redegøre for hvordan I med afsæt i jeres undersøgelsesdesign har indsamlet empiri – bearbejd og analyser jeres empiri - anvend litteratur
Vores undersøgelses spørgsmål lyder sådan her:
- Hvorfor bruger pædagogerne ikke læreplanstemaet natur, udeliv og science, noget mere på legepladsen. Og hvordan kan pædagogerne være med til at udvikle børnenes naturvidenskabelige kompetencer?
- Hvad siger forskningen om børns læring og trivsel i naturen?
Derfor har vi været ude i institutionen og indsamle empiri ved brug af kvalitativ undersøgelse (altså åbne spørgsmål), hvor vi så valgte at bruge interview. Og vores 3 spørgsmål lyder således:
- Hvordan føler I at I er klædt på til at kunne lave aktiviteter ud fra læreplanstemaet, natur, udeliv og science på legepladsen?
- Hvordan inddrager i læreplanstemaet natur, udeliv og science?
- Hvilke aktiviteter laver I så ud fra læreplanstemaet? - Hvilke muligheder har børnene for at kunne udvikle deres kompetencer inden for natur, udeliv og science?
Vi kan bruge vores svar fra interviewet til at besvare vores undringsspørgsmål, og derfor opbygget hele vores udviklingsprojekt på at kunne forbedre praksis med læreplanstemaet, natur, udeliv og science.
Alle pædagogerne mente, at de var godt klædt på inden for læreplanstemaet, men det ikke altid var lige nemt at få bragt ud i hverdagen og især på legepladsen.
Men at børnene kan få tillagt sig nogle naturvidenskabelige færdigheder er vigtigt, for at de kan det skal pædagogerne bruge læreplanstemaet i hverdagspraksis. (Ejbye-Ernst, & Stokholm, 2015)
Vi har også tænkt, at når børnene får fingrene i det og interagere med naturen og i naturen, får de udviklet nogle natur dannelseselementer. (Hartmeyer & Præstholm, 2021)
Vi har også været ude og lave observationer der gav og nogle undringer, samt vi har iagttaget, hvordan vores aktivitetskasse kan bruges i praksis.
Hvilke konklusioner kan drages? Sammenhold dette med (valider) hvad andre har fundet ud af i tilsvarende undersøgelser / forskning
I 2018, er der blevet lavet en undersøgelse der hedder ”Natur i danske dagtilbud” lavet af Hartmeyer og Præstholm. I undersøgelsen viser den, at børn tilbringer i gennemsnittet 5 timer om dagen udenfor i sommeruger (23-26 i 2018), og 3 timer i vinteruger (5-9 i 2018). De fleste af timerne var i instutionen, og derfor er det vigtigt at pædagogerne er med til at udvikle børnene naturvidenskabelige kompetencer. (Hartmeyer & Præstholm, 2021, S. 35)
Børn der er udenfor det meste af dagen har på flere parametre nemmere ved koncentration, bortset fra nogle enkelte steder. Så naturen er med til at danne børnene på en anden måde end dem der er inde. Pædagogerne er med til at udvikle børnene natur dannelseselementer, når der sker et sammenspil mellem børn og naturen.
Derfor er det vigtigt at børnene og pædagogerne bruger naturen og det den kan give, aktivt. Få at give børnene en bedre dannelse og give dem nogle naturvidenskabelige fægligheder.
Hvordan anvendes resultaterne og konklusionerne? (Dvs. hvilken betydning og konsekvens har resultaterne og konklusionerne? Hvad er forandringsperspektivet?)
Det vi kan konkludere ud fra vores indsamlede empiri og viden er, at børnene var meget interesseret i vores aktivitetskasse, det fangede deres opmærksomhed, men det vi også lagde mærke til er, at nogle af aktiviteterne skal kortes ned, hvad der angik af tiden, for det var svært for børnene at holde koncentrationen, når de kun skulle svare og lytte. Hele pointen med vores aktivitetskasser er, at børnene bliver klogere på de forskellige dyrarter der findes, samt får de også forstærket deres naturlige kompetencer.
Litteraturliste
Ejbye-Ernst, N & Stokholm, D. (2015). Natur & Udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis. Systime.
Grahn, P., Mårtensson, F., Lindblad, B., Nilsson, P. & Ekman, A. (2000) Børns udeleg - betingelser og betydning. Børn og unge.
Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021) Børns naturdannelse. Center for børn og natur. https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf
Bilag
Bilag 1 - Naturdannelses 5 elementer
Kommentarer
Send en kommentar